Kesakitan Itu Kekuatanku

Monday, August 27, 2012

Salam. 

Hari ni dah cukup.Tutup. Buang. Lupuskan semua mood raya! Oh. Sedih. Setelah sekian lama (seminggu je pun) bercuti akhirnya tibalah waktunya untuk kita semua kembali ke tempat pertapaan (back to normal). Tapi aku sungguh tidak berapa gemar tinggal di sini. Jauh dari suami dan keluarga. Sedih! Warrgghhhh!.

Ok. Tutup cerita sedih itu. Kita mulakan cerita gembira dengan sedikit selitan cerita sedih. Hari ni usia kandunganku dah masuk minggu ke 27 atau 6 bulan 3 minggu. Semakin hari perut semakin memboyot selari dengan berat badanku. Sekali upload semua mengomen, " Wah, Ida, sihatnya", "tembamnya", " cumilnye perut". Hihi. Mula mula agak segan jugak bila semua kawan dah tegur. Masalah majoriti bukan tegur kandungan aku tapi tegur kemontelan aku. Kahkahkah. Tapi tak mengapalah wahai hati. Nanti kita usaha mengecilkan diri semula ya.



Hai.. Seperti bakal ibu yang lain juga pada pikiranku. Mungkin akan mengalami masalah masalah yang aku sedang tempuhi. Pertama skali aku kerap mengalami "cramp" atau kejang kaki iaitu bila dah masuk bulan ke 4 kehamilan. Setiap malam dan sehingga rasa sakit tu terbawa bawa ke siang sampai 2,3 hari. Yang malam tadi pun tak hilang lagi, dah malam esok pulak datang bertandang. Tetapi masalah itu hilang selepas aku diperkenalkan dengan sejenis produk oleh ibu. Sejenis produk homeopati iaitu Salindah. Aku terus pergi ke kedai Era Edar dan membeli set berasingan. Sebabnya nak test dulu kot kot la tak sesuai. So aku amik 2 botol, B1 dan B2. Kesannya, memang aku dah tak pernah kena cramp lagi. Kalo kena pun sebab aku lupa nak makan pil tu. So skang aku dah buat keputusan untuk sambung amik pil pil tu lagi. 

Lepas habis bab cramp, masuk bulan ke 6 aku mengalami sakit belakang dan pinggang yang teruk pada suatu pagi sampai memaksa aku untuk MC hari tu. Memang tak boleh bangun. Maka bersakitanlah aku pada hari tu berseorangan. Incek suami pulak kebetulan demam. Aku call tak angkat angkat. Hasrat hati ingin mengadu. Tapi berkuburlah hasrat itu. (Harus diingat, kami ialah pasangan PJJ). Sadis. Bila dah kurang sikit sakitnya aku terus drive ke klinik berdekatan. Doktor cakap ni perkara biasa bila kandungan dan masuk ke 6 bulan ke atas. Sebab anggota badan telah mula bersedia untuk melalui fasa kelahiran. So, semuanya mulai longgar. Dan mungkin salah satu sebab aku ada amik makanan yang angin. Contoh pulut. Tapi takdepun. Tapi aku akui memang badan aku selalu je berangin berdasarkan angin angin yang keluar. kahkahakah. Satu lagi doktor cakap sebab duduk terlalu lama. So pasni kena gilir duduk dan bangun la. Doktor bagi panadol dan ubat sapu. Panadol aku tak makan pun. Ubat tu je aku sapu. Sedap sungguh rasanya. Habis sume angin keluar. Hihi. 

Sampai skang pun aku masih sakit belakang dan aku sering menjcari cari artikel berkaitan. Aku jumpa ni. Lower Back Pain (click). 

Setakat ini sahaja coretan dan bebelan kali ini.
Bai. 
Hehe.

1 comments:

nora on August 30, 2012 at 2:09 PM said...

blog yg baik...perkongsian berguna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

..:RasaHati:.. Copyright © 2010 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!