Semuanya Kenangan

Monday, June 6, 2011

Tadi duk bersenang lenang sambil menonton berita sensasi di TV3, nenek tiba tiba bising bising.

"Haih! beg sape ni? Kalau takde orang nak bagi nenek la. Nenek nak bagi cicit nenek  buat pergi sekolah tadika".
Terganggu dengan soalan tu, terus aku menjeling ke arah beg tu. "Ha, beg orang tu. Tapi dah taknak. Amik la. Tapi tu bukan beg sekolah. Tu beg jalan jalan. Buku pon tak muat nak letak nek".

Nenek membelek belek beg tu. Dibukanya zip dan ruang ruang yang ada padanya. Semua dikeluarkan. " Ni kertas, kad, gambar apa nih. Amik. Kang hilang susah pulak".

Aku terus membelek belek kad dan kertas kertas lama yang ada. Macam macam perasaan tiba tiba muncul. Sedih. Rindu. Kelakar. Bercampur baur. Sebab ni:


 Ni kad daripada arwah Nora Ain. My BFF eva afta.


seriously, aku sangat sedih dan rindu bila terbaca kad ni. Arwah sangat baik. Tiap tiap tahun aku takkan terlepas beraya di rumahnya. Lepas pemergian arwah, anaknya yang aku jenguk. Dah 2 tahun lebih umur Sofia sekarang. Muka sebijik macam mak dia. Lebih kurang 40 hari umur Sofia, arwah pergi meninggalkannya. Al Fatihah.


 Surat cinta dari my mom sempena aku nak amik PMR. Al maklumlah. Duk asrama. Henpon takde lagik time tuh. Surat la menjadi ganti diri.


 Pernah menjadi warga KYM suatu masa dahulu. Tembam weh muka aku time ni. Haha.


 Kad Bestday dari sape ntah. 


 Key chain. Ni pon lupa gak dari sape.


Lesen L. Ada lagi rupanya. Hehe.


Dah siap belek belek, baca baca, sengeh sengeh, gelak gelak, Nenek tiba tiba bersuara. " Huh, nasib baik aku tengok, kalau tak, takde la nak sengeh sengeh". 


Semuanya kenangan. ^__^

8 comments:

najihah sahami on June 7, 2011 at 2:09 AM said...

hahaha..sweet je nenek ckap cmtu last sekali eh...

IeDa on June 7, 2011 at 10:03 AM said...

najihah sahami: tu ayat bangga diri.. haha

dill on June 7, 2011 at 10:40 AM said...

time kasih nenek :)

dill.

IeDa on June 7, 2011 at 10:41 AM said...

dill: sama2.. hehe

JR on June 8, 2011 at 10:45 AM said...

Yg pergi tak kembali, hanya kenangan mengusik hati...

IeDa on June 8, 2011 at 12:17 PM said...

sangat mengusik.. huhu

Dhea Ahmad on June 9, 2011 at 1:42 PM said...

betul, bila lihat brg2 lama mmg hati sangat tersentuh, malah kdg mengundang tawa.... kertas plg lama dengan saya waktu form 5 dlu... waktu kami buat pantun utk masuk buku sekolah... mmg tergelak bace dan menyedihkan ble slh seorg dari kami telahpn kembali ke rahmatullah...

IeDa on June 9, 2011 at 1:45 PM said...

mmg tersentuh kn bila mengenang zaman sekolah dulu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

..:RasaHati:.. Copyright © 2010 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!