Membusuk

Monday, December 12, 2011

Salam readers!

Hari ni adalah hari paling busuk yang pernah aku rasa. Kenapa? Ceritanya begini.

Pada suatu hari... Ish. Macam cite budak budak plak. Ok. Macam ni. Seperti yang telah diceritakan pada entri entri lepas, aku sedang bercinta. Eh salah. Bercuti sebetulnya. Dan secara tidak langsung aku sedang menjadi suri rumah sepenuh masa dan melakukan segala kerja rumah yang ada termasuklah memasak. Aku ni malas skit masak tapi mengenangkan itu adalah Tanggungjawab, Jadinya kena la aku masak kan.  

Nak dijadikan cerita, masa duk bincang bincang ngan nenek nak masak apa hari ni, nenek aku dah mengeluarkan satu idea yang dipikirkan agak bernas untuk dijadikan sebagai lauk hari ni. Apakah itu? 

Gulai lemak sayur nangka. 
Ikan goreng
Ikan masin

Hmm.. Mula mula aku macam. "aahh. malasnya nak wat gulai gulai ni". Tapi bila pikir pikir lagi, "boleh la. Sedap jugak".

So, bertungkus lumus la kami dari mengait nangka yang belum masak tu. "mengait". Maca tinggi je kan. Padahal rendah je. Separas pinggang je. Hehe. Senang la keje. Pastu siang, potong, basuh sume nangka. Then celur la. Pastu tumbuk sume bahan (lengkuas, kunyit, halia, ketumbar) n perah la santan. masak semua bahan tu, last skali masukkan nangka yanh dicelur tu. Pastu siap!

Ambik. Satu periuk aku humban

Pastu dah siap ni, aku goreng ikan plak. Pas siap goreng ikan, goreng la ikan masin. Nenek aku keluarkan ikan masin ntah dari mana pon tak tau. Masa menggoreng tu aku dah rasa lain macam dah. Tapi takpe aku siapkan goreng semua dulu. Akhirnya berjaya jugak.

Dah siap baru aku perasan satu rumah dah bau ikan kering. Dengan aku aku skali bau. Arggh! busuk weh!. Dah la sejuk. Malas nak mandi. Nanti beku. (Alasan). Aku memang malas mandi. Haha

Tak larat nak cium bau sendiri. Haih!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

..:RasaHati:.. Copyright © 2010 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!