Somtam! Apakah itu?

Saturday, January 15, 2011

Salam semua!
Hari ni selepas pergi ke kenduri Cik Amira Farhana Oppss! sori. Puan Amira Farhana aku terus mengisi masa lapang dengan pergi ke kedai makan berdekatan di area Chukai, Kemaman. Di sana aku diperkenalkan dengan sejenis makanan yang berasal dari Siam iaitu Somtam. Tak tau la aku yang ketinggalan ke makanan ni yang susah nak cari. Sebab selama hidup baru hari ni aku merasa makanan ni. Tapi memang sedap! 

Ni la dia Somtam

Ada rasa masam, pedas, masin dan manis. Kat dalam dia ada kacang tanah, udang kering, bawang putih yang ditumbuk. Pastu campur ngan betik muda, lada dan tomato. Itu yang nampak la. Yang lain tak pasti. Kena menuntut dulu. Sape yang tak pernah rasa cepat cepat cari pergi cari ye! 

Sebelum terlupa, nak ucap " Selamat Pengantin Baru Amira Farhana a.k.a Mael!! Semoga bahagia dan kekal hingga ke akhir hayat!"

bye!



10 comments:

ZWAN SABRI on January 15, 2011 at 7:26 PM said...

SOMTAM ni banyak sayuq la...
huhu

IeDa on January 15, 2011 at 7:42 PM said...

mn ade bnyk sayur.. betik je la yg bnyk... hehe

fiq on January 15, 2011 at 11:26 PM said...

somtam my feveret!!! rindu somtam.. ni yg rasa nk blk umah skrg ni. huhu..

Muhd Fadil on January 15, 2011 at 11:57 PM said...

best woo somtam.tadi baru makan.uuu..syok tak hengat!

AHMAD SYUKRY MOHAMED on January 16, 2011 at 1:02 AM said...

somtam???

IeDa on January 16, 2011 at 8:53 AM said...

wahh.. ramainye tau pasal somtam ni.. maknanya saya lah yg ketinggalan.. rugi2..

syuk: ni mesti xpenah try kn? hehe.. cuba lah!

sop on January 16, 2011 at 7:21 PM said...

cam best jer..

IeDa on January 16, 2011 at 8:05 PM said...

sop: mmg best pon.. :)

Scarlett O'Hara on January 18, 2011 at 7:53 PM said...

Teringat cerita Somtam, ' Open your mouth!' Pas tu jadi kuat maam badang.

IeDa on January 18, 2011 at 9:28 PM said...

sape nk kuat boleh makan somtam bnyk2!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

..:RasaHati:.. Copyright © 2010 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!